
Uważaj! 5 zwrotów, przez które zrazisz do siebie najlepszych specjalistów.
13.09.2017

Rekrutacja to wbrew pozorom bardzo skomplikowany proces. Umiejętne dobranie słów kluczowych, odpowiednia składnia zdań, psychologiczne triki i wiele innych aspektów technicznych, sprawia, że projekt w założeniu prosty może okazać się czymś nieosiągalnym dla przeciętnego rekrutera. Bardzo często jednak świadomość jakich błędów należy unikać w kontakcie z kandydatami, pomaga w lepszym odbiorze komunikatów wysyłanych do potencjalnie zainteresowanych. Poniżej zebraliśmy 5, najważniejszych i najbardziej irytujących naszym zdaniem zwrotów, używanych (niestety nadal dość często) przez dużą część rekruterów.
„Odezwę się do Pana/Pani jak tylko otrzymam odpowiedź od klienta.”
A co jeśli nie otrzymasz? Każesz kandydatowi czekać w nieskończoność, czekając, aż on sam przestanie wyczekiwać na wiadomość od Ciebie ponieważ minęło już dużo czasu i jest szansa, że zapomniał? To jeden z najczęściej popełnianych błędów, który powoduje, że kandydat kolejnym razem będzie mniej chętny do kontaktu z Twoja firmą i z Tobą jako rekruterem. W kontakcie z kandydatem powinieneś wiedzieć kiedy jesteś w stanie udzielić mu odpowiedzi. Działając z konkretnym klientem, powinieneś znać jego kalendarz i to w jakim okresie czasu możesz spodziewać się informacji zwrotnej. Kandydat potrzebuje jasnej informacji kiedy otrzyma wiadomość, jeżeli nie jesteś w stanie określić dokładnego dnia i godziny, operuj na przybliżeniach, ale nigdy nie zostawiaj kandydata w sytuacji gdzie „ma czekać, aż Ty otrzymasz feedback od klienta”.
„Dziękuję za przesłane CV. Czy może mi Pan/Pani powiedzieć trochę więcej o sobie?”
Czego więcej oczekujesz? Czy w przesłanym CV zabrakło konkretnych informacji ważnych dla całego procesu? Rekrutacja, szczególnie na stanowiska techniczne, rządzi się swoimi prawami. Programiści są z reguły osobami, które należą do grona mocno szczegółowych, a więc sami lubią szczegółowe pytania. Zadając jednak tak ogólne pytanie, kandydat może odnieść wrażenie, że ma do czynienia z początkującym i mało doświadczonym rekruterem. To co powinno Cię interesować jako rekrutera to jego doświadczenie, które możesz zobaczyć w CV, umiejętności związane z konkretnymi technologiami, ale nie pytania ogólne, które nie wnoszą nic, a powodują w rezultacie tylko frustrację dla obu stron. Przed samym kontaktem z kandydatem, zrób więc research na jego temat, spróbuj dowiedzieć się jak najwięcej i zadawaj tylko konkretne pytania, które są niezbędne dla powodzenia procesu.
„Dzień dobry, przepraszam, że przeszkadzam, ale poszukuję osoby na stanowisko … ”
Dlaczego na samym wstępie przepraszasz? To by oznaczało, że nie powinieneś pod żadnym pozorem kontaktować się z danym kandydatem ponieważ możesz narazić go na nieprzyjemne sytuacje. Czy faktycznie masz taki zamiar? Jeśli nie, nie ma potrzeby, abyś rozpoczynał konwersację od tak negatywnych zwrotów. Kandydat może odebrać to bardzo źle, sądząc, iż jesteś osobą niedoświadczoną, nie znającą rynku i specyfiki branży oraz mało pewną siebie. Te elementy nie wpłyną pozytywnie na proces rekrutacji. Zamiast takiego zwrotu użyj lepiej sformułowania: „Dzień dobry, mam nadzieję, że dziś ma się Pan/Pani doskonale. Kontaktuję się ponieważ chciałbym z Panem/Panią porozmawiać na temat jednej oferty.”. Taki początek rozmowy jest dużo lepszy i sprawi, że nie będziesz odebrany negatywnie już na samym początku budowania relacji.
„Czy może mi Pan/Pani powiedzieć czym się Pan/Pani zajmuje?”
Jeżeli otrzymałeś CV programisty Java to najprawdopodobniej nie masz do czynienia z pilotem F-16. Oczywiście, jak śpiewała Anita Lipnicka, wszystko się może zdarzyć. Zadawanie jednak takiego pytania z pewnością Ci nie pomoże. To czym zajmuje się kandydat jest wyraźnie napisane w jego CV lub profilu w serwisie społecznościowym. Jeśli potrzebujesz informacji bardziej szczegółowych np. dotyczących technologii, w której obecnie pracuje kandydat, ponieważ jego CV jest nieaktualne lub zawiera niezrozumiałe dla Ciebie kwestie, postaraj się inaczej sformułować swoje pytanie. Skup się na tym czego szuka Twój klient, a jakie mocne strony posiada kandydat. Budując most pomiędzy tymi dwiema potrzebami, sprawisz, że zostaniesz lepiej odebrany w oczach aplikującego.
„Czy uważa Pan, że jest Pan dostatecznie dobry w tej technologii?”
Co oznacza dobry w Twoim rozumieniu? Czy posiadasz od swojego klienta opis konkretnego zagadnienia wraz z kodem źródłowym, z którym powinien zmierzyć się potencjalny kandydat? Jeśli nie, nie zadawaj takich pytań. Powodują, że mocno pogrążasz siebie jako rekruter. Oczywiście, że nie musisz znać się na każdej technologii, szczególnie w jej praktycznym ujęciu, ale powinieneś wiedzieć kogo i do jakiego zadania szukasz. Brak tej fundamentalnej wiedzy skreśla Cię w oczach świadomego kandydata. Kontaktując się z kandydatem i zadając pytania o technologię i to czy jest w niej dostatecznie dobry, powinieneś mieć przygotowany spis konkretnych umiejętności wynikających z danej technologii, które powinien posiadać kandydat, aby móc aplikować na oferowane przez Ciebie stanowisko. Bez konkretów, nie marnuj czasu swojego, ani kandydata.
Podsumowując: bądź konkretny. Nie zadawaj kilka razy tych samych pytań, prowadź wnikliwe notatki dotyczące każdego kontaktu z konkretnym kandydatem. Jeżeli nie potrafisz nad tym zapanować, a na głowie masz dużo projektów, skorzystaj z narzędzi dla rekruterów, których jest całe mnóstwo. Nie obiecuj niemożliwego, jasno określaj terminy feedbacków dla kandydatów, nie pytaj o rzeczy zawarte w CV, precyzuj swoje pytania i wreszcie… nie przepraszaj jeśli nie zrobiłeś nic złego. Kandydaci potrzebują rekruterów i w większości są chętni do rozmów z nimi. Oczekują jednak, że zachowasz klasę i profesjonalizm
Archiwum

30.10.2024
Przyszłość pracy zdalnej: Jakie kompetencje będą kluczowe w 2025 roku?
W ostatnich latach praca zdalna przeszła z nowinki technologicznej do standardowego modelu pracy w wielu firmach IT. Dziś nawet tradycyjne organizacje, które wcześniej unikały pracy zdalnej, dostrzegają jej zalety – zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Jednak dynamicznie zmieniający się rynek pracy wymaga coraz to nowych kompetencji. Jakie umiejętności będą niezbędne, aby odnieść sukces w branży IT w 2025 roku? W artykule przedstawiamy, jakie kompetencje zyskają na znaczeniu i jak kandydaci oraz pracodawcy mogą się na nie przygotować.

21.05.2024
Jak efektywnie zarządzać długim procesem rekrutacyjnym, aby zadowolić obie strony?
Rekrutacja na kluczowe stanowiska może trwać długo i być stresująca zarówno dla kandydatów, jak i dla zespołów HR. Jednak odpowiednio zarządzany długi proces rekrutacyjny nie tylko zwiększa szanse na znalezienie idealnego kandydata, ale również buduje pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy. Oto kilka kluczowych strategii, które pomogą przeprowadzić długie procesy rekrutacyjne, z korzyścią dla wszystkich stron.

03.07.2024
Zalety i wady pracy zdalnej
Praca zdalna zyskała na popularności, stając się standardem w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze technologicznym. Chociaż ten model pracy oferuje wiele korzyści, ma także swoje wyzwania. Oto szczegółowa analiza plusów i minusów pracy zdalnej.

01.07.2022
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać!
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać! Poniżej zebraliśmy listę kilku najważniejszych naszym zdaniem pojęć z zakresu rekrutacji IT, które z pewnością każdy rekruter IT…

13.10.2023
Jak wygląda proces w agencji rekrutacji IT Talentica?
W niniejszym artykule przedstawiamy jak wygląda u nas proces rekrutacji, jak złożony jest i jakie elementy zawiera. Każdy z etapów jest niezwykle istotny i ma wpływ na pozostałe. Ostatecznym celem jest dowiezienie Klientowi oraz Kandydatowi konkretnej wartości na profesjonalnym poziomie.

12.01.2023
Front-End Developer: kim jest, rola w organizacji, przykładowe pytania rekrutacyjne
Frontend Developer, zwany również programistą front-endowym, jest specjalistą odpowiedzialnym za projektowanie i tworzenie interfejsu użytkownika aplikacji webowych. Jego głównym zadaniem jest...

01.02.2023
Narzędzia wykorzystywane w rekrutacyjnych procesach IT
Rekrutacja jest kluczowym aspektem sukcesu każdej firmy, a sektor technologii informatycznych (IT) nie jest wyjątkiem. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych specjalistów IT...

19.04.2024
Jak wybrać idealną agencję rekrutacyjną IT dla swojej firmy?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie technologii, znalezienie odpowiednich talentów IT może być kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Wybór odpowiedniej agencji rekrutacyjnej, która spełni specyficzne potrzeby Twojej organizacji, może znacząco wpłynąć na efektywność i wyniki procesów rekrutacyjnych. Oto kilka kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na współpracę z agencją rekrutacyjną IT.

15.03.2022
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji?
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji? Coraz popularniejszym sposobem działania firm wyspecjalizowanych w rekrutacji IT, jest model embedded recruitment – szczególnie widoczne jest to…

14.10.2022
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT Dzisiaj przedstawię Ci kilkanaście grup różniących się od siebie ilością członków, ale i typem ogłoszeń. Pamiętaj, że sukces rekrutacji…

21.07.2023
Rozszyfrowanie kodu rekrutacji IT: Kluczowe strategie i najlepsze praktyki
W dzisiejszych czasach, gdy sektor IT prężnie rozwija się i ewoluuje, proces rekrutacji staje się coraz bardziej skomplikowany. Firmy na całym świecie konkurują o zdobycie najzdolniejszych i najbardziej innowacyjnych umysłów w branży...

18.04.2023
5 najlepszych strategii rekrutacji talentów IT
Rekrutacja najlepszych talentów IT może być wyzwaniem na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy. Przy tak wielu firmach walczących o tych samych kandydatów ważne jest posiadanie solidnej strategii rekrutacyjnej. Oto pięć strategii rekrutacji najlepszych talentów technicznych do Twojej firmy...