Na co zwracać uwagę przy wyborze agencji pośrednictwa pracy czyli potocznie zwanej agencji rekrutacyjnej?
11.05.2017
W przypadku dynamicznego rozwoju firmy, a często w sytuacji kiedy nasz wewnętrzny dział HR nie jest w stanie poradzić sobie z ilością potrzebnych do obsadzenia wakatów lub po prostu brakuje na to czasu, warto rozważyć współpracę z agencją pośrednictwa pracy, potocznie zwaną agencją rekrutacyjną lub headhunterską. Dzięki nawiązaniu takiej współpracy możemy odnieść wiele korzyści np. oszczędzić czas swoich pracowników, którzy nie będą zaangażowani w proces rekrutacyjny. Jak wynika z badań Instytutu Saratoga, odejście dobrego pracownika i zastąpienie go nowym może kosztować pracodawcę równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Jeśli chcemy ograniczyć te koszty, warto zgłosić się do profesjonalnej agencji pośrednictwa pracy. Na co należy jednak zwrócić uwagę przy wyborze agencji?
1. Referencje
Istotną rzeczą są same referencje jakie agencja posiada od swoich klientów, ale także od osób, które znalazły pracę dzięki pomocy agencji. Warto poprosić o takie referencje już na samym początku współpracy. Dzięki temu, będziemy wiedzieć czy i jakich klientów posiada agencja oraz jak kandydaci faktycznie wypowiadają się na temat firmy. Warto poprosić również o możliwość rozmowy z osobą zarządzającą agencją, która przybliży w jaki sposób działa agencja oraz jaka jest jej misja i cele.
2. Konkretna specjalizacja
Kluczowym czynnikiem decydującym o podjęciu współpracy jest wąska specjalizacja. Jeżeli agencja specjalizuje się we wszystkich, oznaczać to może, że nie specjalizuje się w niczym. Dużo bardziej komfortową sytuacją jest nawiązanie współpracy z firmą, która posiada wąską specjalizację (np. Talentica.pl posiada wąską specjalizację - IT). Brak specjalizacji oznacza też często brak kompetencji osób zaangażowanych w projekty rekrutacyjne przeprowadzane w ramach działań agencji.
3. Długość trwania procesu
Przed samym podjęciem współpracy, warto dowiedzieć się, jaki jest czas dostarczenia pierwszych, w pełni sprawdzonych i zweryfikowanych kandydatur. Jeśli czas ten jest dłuższy niż 30 dni, może to oznaczać, że agencja ma pełne ręce roboty i nie traktuje klientów indywidualnie. Oczywiście są stanowiska dość specyficzne, wymagające dłuższej analizy konkretnych założeń projektowych, niemniej jednak 30 dni jest wystarczającym okresem w większości przypadków do znalezienia odpowiednich osób. Dodatkowo jeśli agencja karze nam czekać tak długo, może to świadczyć o tym, iż panuje tam bałagan i nie ma czasu na skupianie stuprocentowej uwagi na pojedynczym kliencie.
4. Stosunek kandydatur pozytywnie rozpatrzonych do wysłanych
Bardzo ważne jest także, ile kandydatur agencja nam dostarczyła, a z ilu jesteśmy zadowoleni. Jeśli stosunek ten oscyluje w granicach 70-100% możemy być zadowoleni (zadowoleniem w tym przypadku jest wstępna akceptacja kandydata i chęć spotkania się z nim). Jeśli jest gorzej, oznacza to często iż kandydaci nie są weryfikowani, a tylko wysyłani prosto z bazy kandydatów danej agencji po uprzedniej zgodzie kandydata. Współpraca tego typu nie daje nam żadnej wartości, a tylko pochłania energię i czas.
5. Gwarancja
Istotnym czynnikiem oraz obowiązkowym zapisem w umowie pomiędzy stronami jest zapis o gwarancji i sposobie jej realizacji. Każda szanująca się agencja pośrednictwa pracy udziela kilkumiesięcznej gwarancji na każdego przedstawionego kandydata, która realizowana jest w przypadku braku zadowolenia z zatrudnionego dzięki agencji pracownika. Brak zadowolenia może być interpretowany w różny sposób, ale w praktyce oznacza iż pracownik nieustannie zaniedbuje powierzone mu obowiązki, nie wykonuje pracy właściwie, spóźnia się lub pracuje mniej niż powinien. Znane i powszechne są także sytuacje kiedy pracownik po prostu pewnego dnia nie stawia się w pracy bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Ma to miejsce szczególnie tam gdzie pracownicy są pewni swoich umiejętności i nie mają problemów ze znalezieniem pracy. Sama gwarancja realizowana jest zazwyczaj w oparciu o bezpłatne przeprowadzenie kolejnego procesu rekrutacyjnego dla klienta.
6. Cena
Często firmy zwracają uwagę głównie na cenę realizowanej usługi. Ta często okazuje się odbiciem jakości prowadzonej rekrutacji. Jakość kosztuje i musi kosztować, są to naturalne uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne. Na rynku usług rekrutacyjnych i doradztwa personalnego istnieje wiele podmiotów psujących rynek poprzez świadczenie usług o niskiej jakości w bardzo korzystnych cenach. Współprace tego typu kończą się zazwyczaj na jednym zrealizowanym procesie rekrutacyjnym wraz ze zgłoszeniem chęci klienta do przeprowadzenia gwarancji. Warto więc kierować się nie tym jak dużo możemy zaoszczędzić w konkretnej chwili, ale tym jak wiele możemy stracić w przyszłości.
7. Budowa wizerunku pracodawcy oraz profesjonalne podejście
Obowiązkiem każdej agencji jest dbanie o wizerunek pracodawcy oraz profesjonalne podejście zarówno do niego samego jak i przyszłych kandydatów ubiegających się na konkretne stanowisko w jego organizacji. Konsultanci agencji muszą charakteryzować się wysoka empatią, zrozumieniem potrzeb klienta oraz sytuacji, w której się znajduje. Tylko w ten sposób agencja jest w stanie dostarczyć odpowiednie osoby do pracy. Ponadto dobra agencja to organizacja samoucząca się, organizacja inteligentna, która potrafi zarządzać wiedzą i swoimi aktywami. Dzięki temu jej pracownicy dzielą się wiedzą z klientami i analizują proces rekrutacyjny na każdym jego etapie.
Archiwum
03.07.2024
Zalety i wady pracy zdalnej
Praca zdalna zyskała na popularności, stając się standardem w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze technologicznym. Chociaż ten model pracy oferuje wiele korzyści, ma także swoje wyzwania. Oto szczegółowa analiza plusów i minusów pracy zdalnej.
21.05.2024
Jak efektywnie zarządzać długim procesem rekrutacyjnym, aby zadowolić obie strony?
Rekrutacja na kluczowe stanowiska może trwać długo i być stresująca zarówno dla kandydatów, jak i dla zespołów HR. Jednak odpowiednio zarządzany długi proces rekrutacyjny nie tylko zwiększa szanse na znalezienie idealnego kandydata, ale również buduje pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy. Oto kilka kluczowych strategii, które pomogą przeprowadzić długie procesy rekrutacyjne, z korzyścią dla wszystkich stron.
01.07.2022
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać!
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać! Poniżej zebraliśmy listę kilku najważniejszych naszym zdaniem pojęć z zakresu rekrutacji IT, które z pewnością każdy rekruter IT…
13.10.2023
Jak wygląda proces w agencji rekrutacji IT Talentica?
W niniejszym artykule przedstawiamy jak wygląda u nas proces rekrutacji, jak złożony jest i jakie elementy zawiera. Każdy z etapów jest niezwykle istotny i ma wpływ na pozostałe. Ostatecznym celem jest dowiezienie Klientowi oraz Kandydatowi konkretnej wartości na profesjonalnym poziomie.
19.04.2024
Jak wybrać idealną agencję rekrutacyjną IT dla swojej firmy?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie technologii, znalezienie odpowiednich talentów IT może być kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Wybór odpowiedniej agencji rekrutacyjnej, która spełni specyficzne potrzeby Twojej organizacji, może znacząco wpłynąć na efektywność i wyniki procesów rekrutacyjnych. Oto kilka kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na współpracę z agencją rekrutacyjną IT.
12.01.2023
Front-End Developer: kim jest, rola w organizacji, przykładowe pytania rekrutacyjne
Frontend Developer, zwany również programistą front-endowym, jest specjalistą odpowiedzialnym za projektowanie i tworzenie interfejsu użytkownika aplikacji webowych. Jego głównym zadaniem jest...
01.02.2023
Narzędzia wykorzystywane w rekrutacyjnych procesach IT
Rekrutacja jest kluczowym aspektem sukcesu każdej firmy, a sektor technologii informatycznych (IT) nie jest wyjątkiem. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych specjalistów IT...
15.03.2022
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji?
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji? Coraz popularniejszym sposobem działania firm wyspecjalizowanych w rekrutacji IT, jest model embedded recruitment – szczególnie widoczne jest to…
21.07.2023
Rozszyfrowanie kodu rekrutacji IT: Kluczowe strategie i najlepsze praktyki
W dzisiejszych czasach, gdy sektor IT prężnie rozwija się i ewoluuje, proces rekrutacji staje się coraz bardziej skomplikowany. Firmy na całym świecie konkurują o zdobycie najzdolniejszych i najbardziej innowacyjnych umysłów w branży...
14.10.2022
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT Dzisiaj przedstawię Ci kilkanaście grup różniących się od siebie ilością członków, ale i typem ogłoszeń. Pamiętaj, że sukces rekrutacji…
18.04.2023
5 najlepszych strategii rekrutacji talentów IT
Rekrutacja najlepszych talentów IT może być wyzwaniem na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy. Przy tak wielu firmach walczących o tych samych kandydatów ważne jest posiadanie solidnej strategii rekrutacyjnej. Oto pięć strategii rekrutacji najlepszych talentów technicznych do Twojej firmy...