Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

talentica
talentica
talentica talentica talentica talentica

Zwalnianie pracowników – jak to robić właściwie?

21.01.2020

talentica
Zwalnianie pracowników – jak to robić właściwie?

Niestety w cyklu życia każdej firmy, oprócz etapu zatrudnienia pracownika, przychodzi również moment, w którym musimy pożegnać się z daną osobą. Nie jest to kwestia naszych osobistych relacji, ale czysto biznesowego punktu odniesienia. Powodem zwolnienia, oprócz sytuacji oczywistych gdzie pracownik źle wywiązuje się ze swoich obowiązków jest kierunek, w którym zmierza biznes, a do którego nie zmierza sam zatrudniony. Dodatkowo zatrudnieni często nie widzą się w danej roli w momencie gdy firma przyspieszy i poszybuje w odległym do założeń pracownika kierunku. Oczywiście te powody mają ścisłą korelację z błędami podczas samej rekrutacji i złego doboru współpracowników, ale ten temat zostawmy na później. Zastanówmy się jak podejść do tematu rozstania z pracownikiem, aby z jednej strony zachować pełny profesjonalizm, a z drugiej – nie zranić pracownika?

1. Zrób to jak najszybciej

Nie ma nic gorszego jak długie odwlekanie zwolnienia w czasie. Robisz przez to krzywdę nie tylko swojemu biznesowi, ale również pracownikowi, który łudzi się, że wszystko jest w porządku. Jednym z podstawowych błędów zatrudnienia po stronie biznesu jest zbyt szybkie rekrutowanie i zbyt powolne zwalnianie. Odkładanie na później rozstania z pracownikiem jeśli czujesz, że nadszedł ten moment nigdy nie jest właściwe.

2. Pozwól osobie odejść jak najszybciej

Zapewne znasz powiedzenie: z najemnika nie ma pracownika. Odnosi się to również do kwestii odejścia z firmy. Nie trzymaj kandydata na długim wypowiedzeniu jeśli nie wymaga tego konkretna sytuacja projektowa. Staraj się „puszczać” kandydata jak najszybciej. Dzięki temu ta osoba będzie Ci wdzięczna iż ma więcej czasu na znalezienie czegoś nowego. Ponadto osoba zwolniona nie podnosi na pewno morale zespołu co może negatywnie wpłynąć na pozostałych pracowników.  

3. Bądź profesjonalnie przygotowany

Na spotkaniu z pracownikiem, które kończy waszą obopólną historię bądź przygotowany i profesjonalny. Pamiętaj, że po takim spotkaniu pracownik musi wiedzieć ile dni zostaje jeszcze w firmie, jak wygląda kwestia ostatnich rozliczeń, zaległych spraw, obowiązków/zadań, urlopów itd. Używaj zdecydowanych zwrotów – powiedzenie: „zdecydowałem iż musimy się rozstać” będzie o wiele lepsze niż zawahanie z Twojej strony typu: „pracujemy ze sobą już jakiś czas i chyba musimy się rozstać.”

4. Kto zatrudnił – ten zwalnia

Jeżeli to Ty zatrudniłeś danego pracownika, Ty również go zwalniasz. Tak to powinno funkcjonować w każdej szanującej się firmie. To Ty popełniłeś błąd podczas rekrutacji i źle oszacowałeś dopasowanie kandydata do kultury organizacyjnej. Osoba zwalniana zasługuje na kontakt z osobą, która ją zatrudniała.

5. Poinformowanie zespołu

Jeżeli zwalniasz osobę z managementu poinformuj po spotkaniu z pracownikiem również jego zespół, a następnie całą firmę. Wyznacz osobę, do której należy od tego momentu raportować – idealnie jeśli sam wcielisz się w tę rolę na samym początku. Dzięki temu dowiesz się jak funkcjonuje dział i jakie ma potrzeby. Sam powód zwolnienia powinien pozostać między Tobą, a zwalnianym pracownikiem. Nie oczerniaj nikogo, nie mów złych słów na osobę, którą zwolniłeś. Zachowaj profesjonalizm.

6. Pomoc

Zaoferuj osobie zwalnianej pomoc. Może to być zarówno pomoc w zakresie dokończenia najważniejszych zadań w firmie jak i pomoc w zakresie znalezienia nowego miejsca zatrudnienia. Dzięki temu rozstaniesz się ze swoim pracownikiem w dobrych stosunkach, a zaprzyjaźnionej firmie pomożesz znaleźć dobrego pracownika. Czasami w wyniku transferu zaoszczędzisz nie tylko czas, ale i pieniądze.