
Baby boomers, pokolenie X, Y i Z – czyli kim są poszczególne generacje pracowników i co je wyróżnia.
12.09.2018

Obecnie na rynku pracy mamy do czynienia ze swoistym przenikaniem się określonych grup osób zatrudnionych – różnych pokoleń, generacji pracowników. Do niedawna to baby boomers dominowały wśród pracowników wchodzących na rynek pracy, dzisiaj zaś powoli ustępują miejsca millenialsom i przechodzą na „emeryturę”. Co wyróżnia poszczególne grupy, jakie są ich mocne i słabe strony? W niniejszym artykule postaram się przybliżyć najważniejsze kwestie dotyczące poszczególnych generacji pracowników.
Baby boomers to osoby urodzone w latach 1946-1964 czyli osoby związane z powojennym wyżem demograficznym. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w książce „Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego”. Co prawda osób na rynku pracy urodzonych w tym okresie jest sporo to jednak powoli ustępują tronu młodszym od siebie kolegom.
Najważniejsze cechy: pokolenie mocno konserwatywne, nie do końca elastyczne i lubiące otrzymywać tzw. feedback od pracodawcy (traktują go jako swojego rodzaju atak na ich osobę, coś złego). Osoby o mocno skonkretyzowanym podejściu do pracy, długo pracujące w jednym miejscu i niechętnie podejmujące się zmian. Do pozytywnych cech boomers’ów z pewnością możemy zaliczyć duże zaangażowanie w pracę oraz dokładność.
Pokolenie X to generacja plasująca się zaraz za boomers’ami. Są to osoby urodzone w latach 1965-1979. Istotnym faktem jest, iż owe pokolenie znacznie przewyższa swoich rodziców pod kątem wykształcenia (aż 27% więcej osób z pokolenia X posiada wyższe wykształcenie w porównaniu do baby boomers). To właśnie wśród reprezentantów tej grupy da się zauważyć największy rozkwit myślenia w kontekście work-life-balance bowiem osoby te stale dążą do zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym.
Najważniejsze cechy: pokolenie X to osoby dojrzałe, ambitne i nastawione na realizację konkretnych, stawianych im przez pracodawcę celów. Cenią sobie pracowitość, ukierunkowanie na rozwiązywanie jednego problemu jednocześnie oraz lojalność. Do negatywnych cech pokolenia X możemy zaliczyć nieufność do przełożonych, brak zaufania do nowoczesnych urządzeń elektronicznych typu komputer oraz smartfon. Pokolenie X to z pewnością osoby wyjątkowo ceniące sobie tzw. „podkładkę” papierową (np. umowę) na wszystko co stanowi dla nich wartość.
Jest to niewątpliwie najlepiej wykształcona grupa osób bowiem co druga osoba wśród reprezentantów tej grupy posiada dyplom uczelni wyższej. Są to osoby urodzone w latach 1980-1989. Osoby ceniące swoje „ja”, znające swoją wartość na rynku pracy i potrafiące walczyć o „swoje”.
Najważniejsze cechy: osoby o silnych cechach, walczące o swoje, znające swoje prawa i potrafiące je skutecznie egzekwować. Osoby wielozadaniowe, otwarte na nowe pomysły i wyzwania. Znające swoje znaczenie i potrzeby w ramach określonej organizacji – lubiące rozwój i stałe poszerzanie swoich kompetencji. Nie lubią stagnacji, łatwo nawiązują relacje ze współpracownikami. Od pracodawcy oczekują szacunku, elastycznego czasu pracy oraz wyższych (porównując do innych generacji) zarobków. Przedstawiciele tej grupy cenią sobie wysokie kompetencje przełożonych oraz otwartość na dialog. Do niewątpliwie słabych „stron” millenialsów należą zbyt wygórowane oczekiwania stawiane przed pracodawcą, brak dobrej komunikacji w zespołach międzypokoleniowych oraz stawienie w pracy głównie swoich celów jako nadrzędnych.
Najmłodsi reprezentanci rynku pracy czyli pokolenie Z zwane również C w nawiązaniu do angielskich słów: connect, communicate i change, to pokolenie nastawione głównie na komunikację drogą internetową, stawiające komunikację jako nadrzędną formę rozwiązywania problemów w firmie.
Najważniejsze cechy: osoby otwarte na nowe pomysły i rozwiązania. Stawiające na przydatność tworzonych narzędzi, wygodę ich użytkowania. Jeżeli projektują to z myślą o kliencie końcowym, wykazując się wysoka empatią. Osoby dla których granica pomiędzy światem realnym, a wirtualnym nie jest zbyt znaczna głównie z uwagi na dynamiczny rozwój mediów społecznościowych. Pokolenie Z ma jednak problemy z koncentracją, ciężko im pozostać w jednej pracy na dłuższy okres, cenią sobie dynamizm i ciągły rozwój. Są niepewni swojej przyszłości. Nie są tak „wierni” swoim pracodawcom jak pozostałe generacje, lubią zmiany.
Podsumowanie:
Sam podział na konkretne generacje pracowników jest kwestią czysto umowną, dającą teoretyczny pogląd umożliwiający ogólny ogląd sytuacji. Ponadto cechy z poszczególnych grup mogą się wzajemnie przenikać, tak samo jako możemy spotkać boomers’a, który lubi zmieniać często pracę tak samo i znajdziemy osobę z generacji Z, która będzie pracować w jednym miejscu przez kolejne 20 lat.
Istotne jest jednak dostrzeżenie trendu – każde nowe pokolenie to szereg zmian i wyzwań dla dzisiejszych organizacji. Stwarza to kolejne pole do rozwoju dla przedsiębiorstw, wymusza na organizacjach zastosowanie nowych przewag konkurencyjnych oraz sposobów dotarcia do nowych kandydatów. Ciekawym przykładem jest fakt, że najmłodsze pokolenie szuka zupełnie innych cech u pracodawcy niż tylko mocy sprawczej w zapewnieniu wysokiej płacy. Stawiają przede wszystkim na komunikację, równe traktowanie, różnorodność ambitnych i rozwojowych projektów, możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie czy chociażby swobodę i dynamiczne środowisko pracy. To niewątpliwie duże wyzwanie szczególnie dla starszych przedsiębiorstw mających pewne wypracowane standardy i niepodatnych na tak duże zmiany.
Warto więc mieć świadomość i znać pewien schemat, podział na poszczególne generacje co pozwoli spojrzeć całościowo na rynek pracy i lepiej dostosować się do coraz dynamiczniej zachodzących zmian.
Archiwum

30.10.2024
Przyszłość pracy zdalnej: Jakie kompetencje będą kluczowe w 2025 roku?
W ostatnich latach praca zdalna przeszła z nowinki technologicznej do standardowego modelu pracy w wielu firmach IT. Dziś nawet tradycyjne organizacje, które wcześniej unikały pracy zdalnej, dostrzegają jej zalety – zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Jednak dynamicznie zmieniający się rynek pracy wymaga coraz to nowych kompetencji. Jakie umiejętności będą niezbędne, aby odnieść sukces w branży IT w 2025 roku? W artykule przedstawiamy, jakie kompetencje zyskają na znaczeniu i jak kandydaci oraz pracodawcy mogą się na nie przygotować.

21.05.2024
Jak efektywnie zarządzać długim procesem rekrutacyjnym, aby zadowolić obie strony?
Rekrutacja na kluczowe stanowiska może trwać długo i być stresująca zarówno dla kandydatów, jak i dla zespołów HR. Jednak odpowiednio zarządzany długi proces rekrutacyjny nie tylko zwiększa szanse na znalezienie idealnego kandydata, ale również buduje pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy. Oto kilka kluczowych strategii, które pomogą przeprowadzić długie procesy rekrutacyjne, z korzyścią dla wszystkich stron.

03.07.2024
Zalety i wady pracy zdalnej
Praca zdalna zyskała na popularności, stając się standardem w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze technologicznym. Chociaż ten model pracy oferuje wiele korzyści, ma także swoje wyzwania. Oto szczegółowa analiza plusów i minusów pracy zdalnej.

01.07.2022
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać!
5 ważnych pojęć dla początkującego rekrutera IT – te terminy musisz znać! Poniżej zebraliśmy listę kilku najważniejszych naszym zdaniem pojęć z zakresu rekrutacji IT, które z pewnością każdy rekruter IT…

13.10.2023
Jak wygląda proces w agencji rekrutacji IT Talentica?
W niniejszym artykule przedstawiamy jak wygląda u nas proces rekrutacji, jak złożony jest i jakie elementy zawiera. Każdy z etapów jest niezwykle istotny i ma wpływ na pozostałe. Ostatecznym celem jest dowiezienie Klientowi oraz Kandydatowi konkretnej wartości na profesjonalnym poziomie.

12.01.2023
Front-End Developer: kim jest, rola w organizacji, przykładowe pytania rekrutacyjne
Frontend Developer, zwany również programistą front-endowym, jest specjalistą odpowiedzialnym za projektowanie i tworzenie interfejsu użytkownika aplikacji webowych. Jego głównym zadaniem jest...

01.02.2023
Narzędzia wykorzystywane w rekrutacyjnych procesach IT
Rekrutacja jest kluczowym aspektem sukcesu każdej firmy, a sektor technologii informatycznych (IT) nie jest wyjątkiem. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych specjalistów IT...

19.04.2024
Jak wybrać idealną agencję rekrutacyjną IT dla swojej firmy?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie technologii, znalezienie odpowiednich talentów IT może być kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Wybór odpowiedniej agencji rekrutacyjnej, która spełni specyficzne potrzeby Twojej organizacji, może znacząco wpłynąć na efektywność i wyniki procesów rekrutacyjnych. Oto kilka kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na współpracę z agencją rekrutacyjną IT.

15.03.2022
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji?
Embedded IT recruiter – kim jest i jaką wartość wnosi do organizacji? Coraz popularniejszym sposobem działania firm wyspecjalizowanych w rekrutacji IT, jest model embedded recruitment – szczególnie widoczne jest to…

14.10.2022
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT
30 grup na Facebooku służących do publikacji ogłoszeń z branży IT Dzisiaj przedstawię Ci kilkanaście grup różniących się od siebie ilością członków, ale i typem ogłoszeń. Pamiętaj, że sukces rekrutacji…

21.07.2023
Rozszyfrowanie kodu rekrutacji IT: Kluczowe strategie i najlepsze praktyki
W dzisiejszych czasach, gdy sektor IT prężnie rozwija się i ewoluuje, proces rekrutacji staje się coraz bardziej skomplikowany. Firmy na całym świecie konkurują o zdobycie najzdolniejszych i najbardziej innowacyjnych umysłów w branży...

18.04.2023
5 najlepszych strategii rekrutacji talentów IT
Rekrutacja najlepszych talentów IT może być wyzwaniem na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy. Przy tak wielu firmach walczących o tych samych kandydatów ważne jest posiadanie solidnej strategii rekrutacyjnej. Oto pięć strategii rekrutacji najlepszych talentów technicznych do Twojej firmy...