Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

talentica
talentica
talentica talentica talentica talentica

Marketing HR w IT, czyli jak osiągnąć większą skuteczność w poszukiwaniu kandydatów.

06.09.2017

talentica
Marketing HR w IT, czyli jak osiągnąć większą skuteczność w poszukiwaniu kandydatów.

Sposobów na dotarcie do konkretnego grona zainteresowanych kandydatów jest wiele. Nie ma jednak idealnego modelu działania, identycznego dla wszystkich przypadków rekrutacyjnych. Każdy proces powinien być rozpatrywany indywidualnie, a dotarcie do konkretnych specjalistów odpowiednio zaplanowane. W jaki sposób zatem docierać do potencjalnych kandydatów i jakich narzędzi używać?

Na samym początku określ kogo szukasz

Najważniejszym etapem, od którego definitywnie należy wyjść jest określenie profilu idealnego kandydata. Kogo tak naprawdę poszukujemy? W jakiej technologii? Z jakimi cechami osobowościowymi? Czego będziemy wymagać od kandydata? Jakiej wiedzy obligatoryjnie wymagamy, a która jest dla nas skategoryzowana jako „mile widziana”? Pamiętaj, że programiści i inni inżynierowie IT to osoby konkretne, nastawione na jasny przekaz. Nie baw się w opowiadanie niestworzonych historii, a skup się na tym kogo naprawdę poszukujesz. Na tym etapie niezbędna może okazać się narada z innym programistą w zespole, który pomoże w określeniu wymagań. Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania są Ci znane, możesz rozpocząć kolejny etap poszukiwań.

Gdzie szukać konkretnych specjalistów?

Programiści, bez względu na rodzaj technologii, w której się specjalizują, są obecni w takich mediach społecznościowych jak Linkedin, Goldenline czy Facebook. Jeżeli któraś z osób nie posiada konta np. w serwisie Goldenline, istnieje duża szansa, że posiada konto w innym serwisie np. Linkedin. Te 3 główne serwisy są bardzo istotne z punktu widzenia dotarcia do kandydata (wiele osób z branży może tutaj mieć inne zdanie jakoby serwis Goldenline powoli uchodził do lamusa lecz zdania są podzielone). Głównym sposobem wykorzystania w.w. serwisów jest metoda direct search & selection co oznacza bezpośredni kontakt z kandydatami poprzez wysyłanie spersonalizowanych wiadomości. Innym sposobem komunikacji jest wykorzystanie grup dyskusyjnych na portalach społecznościowych, gdzie istnieją specjalne miejsca do zamieszczania ogłoszeń o pracę. Ważnym aspektem w przypadku tej metody jest aktywny kontakt z kandydatami czyli aktywny udział w udzielaniu odpowiedzi na zadane pytania lub komentarze, nawet te będące niewygodnymi. W ostatnim czasie dość popularne stały się również takie serwisy jak Snapchat, Instagram czy Twitter. Ten ostatni szczególnie cenią developerzy i jest to dobre medium (przy zachowaniu odpowiedniej strategii komunikacyjnej) do rekrutacji programistów szczególnie z bardziej odległych zakątków świata.

Czy istnieją inne metody niż media społecznościowe?

Zdecydowanie tak. Dużą popularnością wśród developerów, szczególnie tych młodych stażem, są wszelkiego rodzaju hackathon’y organizowane przez różne firmy lub organizacje, a także cykliczne spotkania o określonej tematyce. Podczas takich eventów warto nawiązać relacje z określonymi osobami, nawet jeśli one same nie zamierzają w najbliższym czasie zmieniać pracy, to jeśli wrażenie jakie uda nam się wywrzeć na potencjalnym kandydacie będzie pozytywne, ten z pewnością poleci nas innej osobie szukającej nowych wyzwań. W całym tym procesie istotne jest jednak budowanie trwałych relacji z każdą zainteresowaną osobą.

Jakie są kolejne kroki?

Gdy znamy już odpowiedni kanał dotarcia do potencjalnego kandydata, należy się zastanowić czy istniejemy w tym kanale lub w jaki sposób go wykorzystujemy. Samo posiadanie konta w serwisie Goldenline czy Linkedin nie wróży nam z góry sukcesu jeżeli nie mamy odpowiedniej strategii. Jej dobranie nie zawsze jest łatwe. Jeżeli nie mamy wewnątrz organizacji odpowiednich kompetencji to warto zasięgnąć rady dobrej agencji marketingowej, która dobierze odpowiednie narzędzia i ustali plan działań w konkretnym medium. Sama wizytówka w konkretnym portalu, nawet jeśli została dobrze zaplanowana również nie jest końcem działań. Social media jak sama nazwa wskazuje to media społecznościowe, a więc należy udzielać się w ważnym dyskusjach branżowych, dzielić się wiedzą pisząc odpowiednie artykuły, posty czy odpowiadając na trudne komentarze. Im wyższa jest nasza aktywność tym większe szanse iż zostaniemy zauważeni. Jeśli już tak się stanie i dobrze się postaraliśmy, może być tylko lepiej.

Dbanie o profesjonalizm

W historii firmy Talentica zdarzały się różne, czasami bardzo ciekawe przypadki gdzie np. programista specjalizujący się we Frontendzie, wytykał błędy związane z niepoprawnym kodowaniem na stronie. Dzięki temu iż każdą uwagę traktowaliśmy jako konstruktywną krytykę, pozwoliło nam to wzbudzić w kandydatach wrażenie, że nie jesteśmy typową firmą handlową, ale organizacją uczącą się i otwartą na opinię innych. Bardzo ważny jest profesjonalizm w działaniu, nie tylko na płaszczyźnie dobrzej zaplanowanej strategii marketingowej lub w social media, ale również tej niskopoziomowej jak odpowiednie przygotowanie technologiczne firmy oraz wysokopoziomowej jak konsultanci budujący trwałe relacje z kandydatami.

Podsumowanie

Sposobów dotarcia do kandydata jest wiele. W powyższych akapitach poruszone zostały najbardziej istotne kwestie związane z tym jak osiągnąć większą skuteczność w poszukiwaniu kandydatów. Metod i narzędzi jest oczywiście dużo więcej. Cechą wspólną każdej strategii jest relacja jaką potrafimy zbudować z konkretnym kandydatem. Każde nasze działanie jest bowiem inwestycją w późniejsze powodzenie nowych przedsięwzięć