Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

talentica
talentica
talentica talentica talentica talentica

Employer branding podczas rekrutacji. Jak dbać o dobre imię marki?

14.12.2021

talentica
Employer branding podczas rekrutacji. Jak dbać o dobre imię marki?

Employer branding czyli marka pracodawcy to sposób w jaki firma komunikuje się z obecnymi jak i potencjalnymi pracownikami, opisuje zestaw reguł panujących w firmie wpływających na reputację marki jak i określa jaką propozycję wartości firma jest w stanie dostarczyć swoim współpracownikom. Employer branding to nieodłączna część każdego, profesjonalnie przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego. Jakie aspekty employer brandingu są więc istotne podczas poszukiwania nowych talentów?

1.Profesjonalna prezentacja firmy w sieci

Zadbaj przede wszystkim o profesjonalną stronę internetową, bez literówek, z dobrym copy i autentycznymi zdjęciami przedstawiającymi Twój zespół. Oprócz samej www, warto pochylić się również nad kanałami social media by były często aktualizowane – lepszy jeden kanał komunikacji, a sprawnie prowadzony niż puste konta na Instagramie lub Facebooku. Daj kandydatom poznać Twoją organizację z każdej strony – im bardziej wiarygodna marka, tym lepszy jej odbiór w oczach przyszłych pracowników.

2. Sposób komunikacji dostosowany do grupy docelowej

Zwróć uwagę na sposób komunikacji w social media oraz na stronie www. Do kogo trafiasz? Kto jest Twoją grupą docelową – czy jest to 25 letni programista Java czy może zespół doświadczonych inżynierów od telekomunikacji? Sposób komunikowania się, sam styl, musi być dostosowany do Twojej organizacji i wpisywać się w charakterystykę grupy docelowej. Nie można zapominać o samej uprzejmości, aktywnej komunikacji z użytkownikami np. w komentarzach pod postami – to bardzo ważne. Pamiętaj, że osoby techniczne to często osoby z zacięciem do analizowania najdrobniejszych szczegółów. Czasami detal może zawarzyć o tym czy zatrudnisz daną osobę czy też nie.

3. Zakładka „Kariera”

To jedna z najważniejszych podstron na Twojej www. Ma przedstawiać takie aspekty jak:

  • Jakimi wartościami kieruje się Twoja firma?
  • Kogo dokładnie szuka i co dzięki temu chce osiągnąć w dłuższej perspektywie?
  • Czego szuka u kandydata, jakich konkretnych wartości?
  • Jak pracuje się w firmie? – wirtualny spacer po biurze to doskonała opcja pokazania firmy „od środka”
  • Jak wyglądają imprezy, spotkania firmowe?
  • Jakie są benefity pozapłacowe? – nie chodzi tu o „owocowe czwartki” lecz o takie aspekty jak certyfikacja pracowników, płatne szkolenia i konferencje czy nauka języków obcych lub hackatony

Zakładka Kariera powinna mieć również dobrze zaktualizowaną listę pozycji na jakie rekrutuje firma. Każda z nich powinna zawierać szereg ważnych dla kandydata informacji z podaniem stawki wynagrodzenia na czele – o tym szerzej w ostatnim punkcie.

4. Proces dla aplikujących

Bardzo ważną i nieodłączną częścią Employer Brandingu jest to w jaki sposób firma reaguje na przesłane kandydatury. Idealnym rozwiązaniem jest informowanie kandydata o każdym etapie procesu na bieżąco – systemy ATS mają do tego wbudowane specjalne funkcje. Dzięki temu kandydat na bieżąco (mail, sms) informowany jest co się dzieje z jego kandydaturą. W przypadku umawiania spotkania z kandydatem dobrym rozwiązaniem jest również przypomnienie się o spotkaniu dzień przed wraz z dokładną informacją o przebiegu spotkania (agenda) oraz czasem trwania rozmowy. Po samej rozmowie nie może oczywiście zabraknąć feedbacku dla kandydata i nawet jeśli jest on negatywny powinien zawierać informacje co poszło „nie tak” na rozmowie by kandydat mógł wynieść z procesu jakąkolwiek lekcję.

5. Łatwa aplikacja i szczegółowe ogłoszenia

Ostatnią, ale równie ważną kwestią jest sposób aplikacji na konkretne oferty oraz sposób ich prezentacji. Zacznijmy od samej aplikacji – ta powinna być uproszczona do niezbędnego minimum. Formularze rekrutacyjne nie mogą być przeładowane pytaniami, które nie są kluczowe na danym etapie bo to po prostu zniechęca potencjalnych aplikujących do przystąpienia do procesu. Aplikacja powinna być dla kandydata szybka i bezproblemowa. W wielu dużych firmach powstają specjalne konta aplikacyjne gdzie użytkownik musi na początku założyć konto w systemie by móc wziąć udział w rekrutacji. Ma to oczywiście podłoże związane z RODO i bezpieczeństwem, ale nie pomaga w samej rekrutacji. Kolejną kwestią są ogłoszenia – bardzo często sprowadzają się tylko do 3 rzeczy: wymienienia nazwy stanowiska, wskazaniem obowiązków oraz wymagań względem kandydata. To jednak za mało. Ogłoszenie powinno być pełne i wyczerpujące np. powinno zawierać pełny opis projektu, co dokładnie jest tworzone, na jakim jest etapie, jak wygląda zespół projektowy (ile osób, jakie doświadczenie zespołu), za co kandydat będzie odpowiedzialny, czego od niego wymagamy, co możemy zaoferować – jakie wynagrodzenie, jakie benefity dodatkowe, forma współpracy, praca zdalna – ile % i wiele innych. Ogłoszenie to często pierwszy kontakt z kandydatem – zadbaj więc o nie w pierwszej kolejności.

Podsumowanie: istnieje kilka ważnych aspektów samego Employer Brandingu, które starałem się wymienić w niniejszym artykule. Samo pojęcie jednak jest na tyle szerokie, że spokojnie mogłaby o nim powstać jeszcze nie jedna książka. Powyższe takie jak strona www, prezentacja firmy w sieci, sposób komunikacji z kandydatami, proces dla aplikujących czy w końcu łatwe aplikowanie i szczegółowe ogłoszenia wydawały mi się jednymi z najistotniejszych biorąc pod uwagę rozmowy z ponad setką firm i współpracą z agencją rekrutacyjną na przestrzeni ostatnich 6 lat. Warto dbać o Employer Branding ponieważ jest to inwestycja długoterminowa.