kontakt@talentica.pl +48 505 512 955
W poszukiwaniu programisty: jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę?
.23 Maj

W poszukiwaniu programisty: jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę?

W poszukiwaniu programisty: jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę?

Wielu z nas (rekruterów) na co dzień zmaga się z poszukiwaniem nowych, doświadczonych osób mogących dołączyć do naszych zespołów. Nie jest to łatwy „kawałek chleba” w szczególności gdy poszukujemy kandydatów o rzadko spotykanych umiejętnościach i dużym doświadczeniu. Sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana jeśli poszukujemy osób pracujących w niszowych technologiach lub bardzo odpowiedzialnych stanowiskach.

Jednym z etapów każdego procesu rekrutacyjnego (poza bardziej wydajnymi jak direct search, hackatony, eventy wewnętrzne i zewnętrzne etc.) jest ogłoszenie o pracę. Co powinno zawierać, jaką strukturę powinno przyjąć by nie zrazić do siebie potencjalnych odbiorców? W poniższym artykule postaram się przybliżyć Ci najważniejsze (z mojego punktu widzenia) elementy, na które szczególnie powinieneś zwrócić uwagę.

Po pierwsze – less mean more

Staraj się aby wszystko co opisujesz było jak najbardziej zwięzłe i klarowne. Kilka zdań opisujących jedno zagadnienie można często ubrać w proste, lakoniczne stwierdzenie. Pamiętaj, że programiści i osoby ze świata IT (szczególnie właśnie te osoby) cenią sobie konkrety. Nikt nie ma czasu czytać marketingowych opowieści.

Przykład (wypunktowana lista):

„Szukamy osób, które:

  • Chcą być dumne z produktu, który tworzą
  • Chcą być dumne z kodu, który piszą”

Możemy zamienić na:

„Szukamy osób, które:

Chcą być dumne z kodu i produktu, który tworzą.”

Im mniej wypunktowań i słów, tym bardziej zwięzłe ogłoszenie. Najważniejsze informacje wybolduj – Twoje ogłoszenie będzie bardziej czytelne.

Po drugie – opisz krótko swoją firmę

Weź pod uwagę, że jeżeli rekrutujesz do dużej spółki, zdjęcie uśmiechniętych Pań ze „stocka” na pewno nie wpłynie pozytywnie na odbiór Twojego ogłoszenia. Jeżeli nie masz dobrych zdjęć zespołu lub boisz się o RODO – stwórz grafikę w oparciu o kolory firmowe z logo firmy.

Opisując firmę do której rekrutujesz zwróć uwagę na takie aspekty jak:

– co sprawia, że firma jest idealnym miejscem dla kandydata (zaawansowane projekty, międzynarodowy zespół, nowoczesne technologie, development > maintenance)

– ile osób zatrudnia firma

– jaki jest proces/podejście w zarządzaniu projektami

– dlaczego firma poszukuje nowych osób

– największe osiągnięcia firmy (ciekawe z perspektywy potencjalnego kandydata np. aplikacja stworzona przez nasz zespół znajduje się w TOP 10 polskiego AppStore’a).

Po trzecie – wymagania

Opisując sekcję z wymaganiami, staraj się zawrzeć w niej tylko najbardziej istotne informacje. Zdania typu „dokładność i skrupulatność w działaniu” możesz sobie darować. Czy naprawdę sądzisz by programista mógł być nieskrupulatny i niedokładny? Mam nadzieję, że odpowiedź jest przecząca.

Dodatkowo – bądź konkretny.

Przykład:

„wymagamy 1-3 letniego doświadczenia na podobnym stanowisku”

Rok, a trzy lata to ogromna różnica. Niezwykle widoczna w IT. Osoba z rocznym doświadczeniem to często Junior, natomiast 3 lata doświadczenia mają Regular (mid)  developerzy. To często osoby o zupełnie innych umiejętnościach. Poszukując więc osób na stanowiska zarówno z rocznym jak i 3-letnim stażem, zastanów się nad rozdzieleniem ogłoszenia na dwa inne.

Po czwarte – wersje konkretnych technologii

Jak wspomniałem wcześniej, programiści i osoby z IT lubią konkrety. Sama informacja o użytych w projekcie technologiach to za mało bo przecież wersji Javy jest kilka. Jeżeli w projekcie wykorzystujesz Javę w wersji 1.6 – wspomnij o tym w ogłoszeniu. Nie ukrywaj technologii ze względu na fakt iż są w większości przestarzałe, to i tak wyjdzie podczas pierwszej rozmowy z kandydatem. Szanujmy czas zarówno swój jak i potencjalnych pracowników.

Po piąte – co oferujesz?

Bardzo często spotykaną praktyką jest wpisywanie w sekcji „Oferujemy” zdań typu:

„Oferujemy stabilne zatrudnienie w profesjonalnym środowisku specjalistów IT”.

Tego typu zdania są kompletnie niepotrzebne. Tworzą niepotrzebny szum i nie wnoszą żadnej wartości z perspektywy kandydata. Jeżeli nie masz nic ciekawego do zaproponowania (np. pakiet szkoleń, certyfikatów), dużo lepiej jeśli zamienisz poprzednie nic nie wnoszące zdanie na punkt w stylu:

„Oferujemy zatrudnienie w oparciu o dowolną formę współpracy: B2B, dzieło, zlecenie, umowa o pracę”.

Każdy punkt Twojego ogłoszenia powinien wnosić konkretną wartość, przekazywać konkretne informacje. Pozostałe „ogólniki” powinieneś jak najszybciej usunąć ze swojego ogłoszenia.

Podsumowanie:

Czytając każdego dnia dziesiątki ogłoszeń o pracę, dostrzegam jak wiele musi się jeszcze zmienić z perspektywy pracodawców. Wiele firm (szczególnie startupów technologicznych) już zmienia podejście i prezentuje oferty w bardzo przyjazny sposób ponieważ zdaje sobie sprawę z faktu, iż każdy ma ograniczony czas. Na rynku jednak nadal pozostaje większość słabo zaprojektowanych ogłoszeń, które cechuje niska konwersja.

Każde stanowisko jest inne, powinieneś więc dostosować układ, strukturę ogłoszenia pod konkretną specjalizację. Świat IT rządzi się innymi prawami niż np. branża budowlana i tutaj szczególnie liczą się konkrety. Bez nich ciężko pozyskuje się dobrych i szanujących swój czas programistów.

Comments are closed.