kontakt@talentica.pl +48 505 512 955
Co faktycznie motywuje naszych pracowników, a co sprawia, że czują się wypaleni?
.26 Lis

Co faktycznie motywuje naszych pracowników, a co sprawia, że czują się wypaleni?


Wielu z nas, managerów, pracowników wyższego szczebla, zastanawiało się przynajmniej raz w życiu nad tym co tak naprawdę motywuje naszych pracowników, a co sprawia, że z każdym dniem są coraz bardziej wypaleni i niezadowoleni z pracy jaką im oferujemy. Niewątpliwie faktem jest, iż biznesem jest człowiek – dobry pracownik jest wart dziesięciokrotnie więcej niż niejedno narządzie czy urządzenie. To on jest bowiem fundamentem pracy tych narzędzi i nadaje im odpowiedni tor działania. Jak więc dbać o swoich podwładnych aby z każdym dniem przychodzili do pracy z uśmiechem na ustach, a wychodzili jeszcze bardziej dumni zaliczając przy okazji słone nadgodziny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, przytoczę jednak 5 najważniejszych według mnie aspektów.

1. Nakreśl jasno sens pracy

Każdy, nawet najbardziej zmotywowany pracownik przestaje się starać i zacznie czuć się zdemotywowany w sytuacji, w której nie czuje sensu wykonywanej pracy. Sens ten jednak musi nadać dobry leader, manager zespołu – to on w rozmowie ze swoimi pracownikami określa tor, po którym nieprzerwanie i z pasją kroczy zespół. Każdy pracownik musi czuć, że wykonywana przez niego praca, z dnia na dzień, przyczynia się do wzrostu całości organizacji i osiągania coraz to lepszych wyników.

2. Zapewnienie rozwoju

Ważnym elementem całej układanki jest sam rozwój. Ambitni i dobrzy pracownicy wymagają od swojego zawodu nieustannego rozwoju. Chcą czuć się doceniani przez pracodawcę chociażby tym, że praca zapewnia im ciągły proces wzrastania i nauki, że zbliża ich do osiągnięcia samospełnienia zawodowego. Doskonałym dodatkiem będą tu wszelkiego rodzaju hackatony, darmowe lub opłacone przez firmę konferencje i szkolenia, a także treningi wewnętrzne organizowane przez firmę.

3. Odpowiedzialność za wykonywane zadania oraz bycie potrzebnym

Umiejętność pracodawcy do wywołania w pracowniku poczucia bycia ważnym i potrzebnym, a także umożliwienie mu podejmowania trudnych i strategicznych dla firmy decyzji jest nielada wyzwaniem. Tylko najlepszych leaderów stać na taki krok. Niesie to jednak za sobą niesamowite i pozytywne efekty – pracownik, który sam może podjąć niebagatelną decyzję oraz ma prawo zająć się sprawami strategicznymi i nietrywialnymi, utożsamia się z firmą i zaczyna traktować ją jako drugi dom. Spędza w niej więcej czasu, jest bardziej oddany i niechętnie zmienia taką pracę na inną. Odpowiedzialne zadania nakładane na pracownika przyczyniają się także do zwiększenia jego samooceny oraz większej pewności siebie, a to z kolei jest bardzo istotne w przypadku podejmowania trudnych decyzji. Bycie potrzebnym i docenianym przez pracodawcę to także skutek wykonywania ważnych dla firmy i odpowiedzialnych zadań.

4. Jasne reguły awansu i systemu premiowania

Jak pisał jeden z moich ulubionych autorów, Ben Horowitz w książce zatytułowanej „The Hard Thing About Hard Things” istotną rzeczą w pracy każdego dobrego managera jest jasny i zrozumiały dla wszystkich pracowników system awansowania oraz premiowania za osiągnięte wyniki. Każdy pracownik musi wiedzieć jaki kamień milowy w swojej karierze musi osiągnąć aby awansować na stanowisko wyżej oraz otrzymać tym samym wyższe wynagrodzenie. A więc jeśli Twój pracownik przyjdzie pewnego dnia do Twojego pokoju i zażąda podwyżki, upewnij się na pewno na to zasłużył i czy jest to odpowiedni moment. Jeśli tak nie jest, wskaż mu dokładnie jakie elementy w swojej pracy musi poprawić i co jeszcze osiągnąć zanim kolejny raz poprosi Cię o wyższe wynagrodzenie. Taki schemat działania pozwala na bycie bardziej szanowanym leaderem, ale też działa motywująco na pracownika.

5. Dobra atmosfera w zespole

Dobra atmosfera to nieodzowny element dobrej współpracy. Nadaj swojej organizacji, oprócz nawału pracy i obowiązków, także chwile na zacieśnienie relacji pomiędzy pracownikami oraz zadbaj o ich lepsze samopoczucie. Dzięki temu zyskasz bardziej lojalnych pracowników, którzy jeszcze ciężej wykonywać będą swoje obowiązki. Dokonać tego można na wiele sposobów. Jednym z najbardziej popularnych jest pizza i piwo w każdy piątek po pracy – ja w swojej poprzedniej firmie taką pizzę fundowałem sam z własnych środków i uwierz mi proszę – opłacało się. Przy okazji tworzyliśmy panel dyskusyjny, na którym poruszaliśmy tematy poboczne, ale też ciekawe rzeczy związane z firmą takie jak: usprawnienie pewnych procesów, słuchałem swoich pracowników z czym mają problem, co przynosi im radość, a co nie oraz dyskutowaliśmy co można zrobić, aby wszystkim pracowało się lepiej. Takie spotkania są niezwykle owocne, powodują, że zespół czuje się bardziej zjednany oraz morale teamu rosną. Fajnie jest też wyjechać gdzieś wspólnie ze współpracownikami – można zorganizować np. mecz w paintballa lub siatkówkę. Ja zabrałem swoich pracowników w góry na turniej piłki nożnej – była to niezwykła przygoda i sporo poprawiła w zespole.

6. Nie każ za głupoty, nie inwigiluj po głupiemu – oczekuj wyników

Bardzo często spotyka się managerów, każących swoich podwładnych za częste wychodzenie na kawę lub na papierosa. Ja sam osobiście zetknąłem się z ganieniem za często korzystanie z toalety co było już nielada przesadą. Jest to sposób zarządzania zespołem niezwykle nieefektywny. Zamiast karać – oczekuj wyników. Jeśli w Twojej organizacji musisz wyciągać konsekwencje za fakt iż pracownik wypił 5 kaw, a nie 3 – jesteś słabym analitykiem i niestety niezbyt wprawnym managerem. Dobrze prosperująca organizacja nie potrzebuje martwić się takimi rzeczami – każdy z pracowników rozliczany jest przed swoim przełożonym i samym z sobą, z twardych, ściśle określonych parametrów takich jak np. wysokość osiągniętej w danym miesiącu sprzedaży, ilość nowych kontraktów czy też wygenerowany dochód.

Podsumowanie:

Na temat poprawy warunków pracy jak i uzyskiwania lepszych wyników generowanych przez naszych pracowników można by pisać godzinami. Jest jednak coś co warto wiedzieć zawsze – słuchanie swoich pracowników pozwala na zwiększenie horyzontu myślowego. Pozwala jeszcze lepiej przyjrzeć się ich potrzebom i kierować organizację w ten sposób, aby każdemu pracowało się lepiej. Nie wolno jednak zapominać w tym wszystkim o tym, że organizacja ma się rozwijać i przynosić dochody, a więc dobro pracownika musi iść w pewnej synergii z dobrem samej organizacji.

Skomentuj