Jak znaleźć pracę w branży IT? Skuteczne metody i narzędzia w trakcie poszukiwania pracy w IT.
19 Wrz

Wiele osób podczas poszukiwania pracy w sektorze IT nie wie z jakich metod lub narzędzi korzystać. Bardzo często skupia się więc na aplikowaniu na ogłoszenia umieszczane na znanych portalach ogłoszeniowych z pracą lub pyta najbliższe grono znajomych, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób mocno ogranicza sobie możliwość dotarcia do najciekawszych ofert. Z poszukiwaniem pracy jest tak samo jak ze znalezieniem lub rekrutacją właściwego pracownika – trzeba mieć możliwość porozmawiania z większą ilością osób, aby wyłonić tzw. „perełkę”. Od czego więc zacząć?

1. Twój profil w serwisie Linkedin oraz Facebook

W przypadku poszukiwania pracy te dwa portale to absolutne must-have. Dzięki odpowiednio przygotowanemu profilowi na Facebooku lub Linkedinie, zwiększysz jego oglądalność, a tym samym prawdopodobieństwo iż dotrze do Ciebie osoba szukająca takiego kandydata jak Ty. Pamiętaj, że to jak widzi Cię przyszły pracodawca ma wpływ na warunki jakie jest w stanie Ci przedstawić. Skup się więc na dodaniu profesjonalnego zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle (pamiętaj, że zdjęcie Twojego psa lub kota nie będzie najlepszym pomysłemJ), a w przypadku Linkedin’a także na właściwym wypełnieniu całego profilu. Nie zapominaj o podsumowaniu profilu. Wiele osób nie korzysta z tego pola, ponieważ wymaga ono więcej kreatywności. Nie jest to przecież pole do „wyklikania”, ale niezmiernie ważne w przypadku niektórych pracodawców bowiem zdarza się, że firmy korzystają ze słów kluczowych, a te zawarte są w podsumowaniu. Dokładnie wypełnij również kwestie związane z Twoim doświadczeniem zawodowym i edukacją. Nie zapomnij pochwalić się uzyskanymi certyfikatami lub przebytymi szkoleniami.

2. Twoja sieć znajomych na Facebooku oraz grono kontaktów biznesowych na Linkedin

Kolejnym krokiem jest poinformowanie w profesjonalny sposób swoich znajomych na Facebooku oraz Linkedin o tym, iż poszukujesz nowych wyzwań zawodowych. Czym jest profesjonalny sposób? Przede wszystkim zaznacz jasno i wyraźnie dlaczego poszukujesz pracy. Wymień lakonicznie swoje mocne strony, w czym jesteś dobry oraz czego może się spodziewać po Twojej pracy przyszły pracodawca. Napisz też czego oczekujesz, aby wyeliminować pracodawców, którzy nie są w stanie zapewnić Ci niezbędnych dla Ciebie profitów. Jeżeli przygotujesz już taki opis siebie, mówiący o tym dlaczego jesteś dobrym pracownikiem oraz dlaczego zmieniasz obecną pracę lub jej poszukujesz, umieść te informacje na tablicy na Facebooku oraz Linkedinie. W przypadku serwisu Linkedin Twoja sieć kontaktów powinna zawierać osoby pracujące na stanowiskach takich jak „Recruiter”, „Headhunter”, „Recruitment Consultant”, „Rekruter”, „HR Specialist” itd. Dzięki temu zapewnisz swojemu komunikatowi dotarcie do właściwego grona odbiorców. To bardzo ważne, aby Twój wpis został odebrany przez jak największą liczbę konkretnych osób.

3. Wiadomości bezpośrednie do rekruterów

Jeżeli Twoje wpisy na wall’ach nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, kolejnym krokiem jaki możesz wykonać jest prywatna wiadomość do rekruterów IT. Dzięki temu dotrzesz z przekazem bezpośrednio do osób zajmujących się rekrutacją pracowników IT, a tym samym zwiększysz szansę na znalezienie nowej pracy. Ta forma kontaktu jest jednak bardzo czasochłonna i musisz uzbroić się w cierpliwość zanim uzyskasz oczekiwaną odpowiedź. Pamiętaj aby podczas kontaktu z rekruterem wzbudzać jak największe zaufanie, posługując się profesjonalnym językiem z zachowaniem poprawnego układania zdań i formułowania myśli. Zapewni to lepszy odbiór Ciebie jako godnego kandydata w oczach rekrutera.

4. Fora dyskusyjne

Kolejnym sposobem jest udzielanie się na forach dyskusyjnych. Jeśli jesteś programistą możesz skorzystać z forum 4programmers.net, gdzie w odpowiedniej sekcji możesz założyć temat związany z Twoją wiadomością. Fora tematyczne mają tę przewagę, że osoby je odwiedzające należą do grona osób zainteresowanych daną tematyką, w naszym przypadku IT. Zwiększa to szanse na to iż Twoje ogłoszenie trafi do osób zainteresowanych tematem. W przypadku udostępnienia informacji na forum, staraj się odpowiadać na bieżąco na wszystkie nowe wpisy dot. Twojego ogłoszenia. Musisz aktualnie śledzić to co dzieje się na forum oraz to jak użytkownicy reagują na Twój wpis.

5. Grupy tematyczne

Kolejnym krokiem jaki możesz wykonać jest umieszczenie wpisu na konkretnej grupie tematycznej związanej z pracą na odpowiednim stanowisku/w ramach konkretnej technologii. Grupy te znajdziesz zarówno w serwisie Facebook jak i Linkedin. Warto abyś dodał się już dzisiaj do grup związanych z Twoim stanowiskiem/technologią, w której zamierzasz szukać pracy. Jeśli jesteś programistą JavaScript (i o dziwo masz problem ze znalezieniem ciekawej pracy) możesz dodać się na grupie JS News: Jobs – https://www.facebook.com/groups/jsjobs/. Dzięki temu osoby, które poszukują każdego dnia nowych osób zobaczą Twój wpis i możesz liczyć od nich na tzw. private message.

6. Konto na GitHub’ie

Jeśli jesteś programistą, bezapelacyjnie powinieneś założyć konto w serwisie GitHub. Dzięki temu serwisowi będziesz mógł podzielić się stworzonym przez siebie kodem z innym użytkownikami, a nawet go udoskonalać dzięki czemu pokażesz światu jak dobry jesteś. Ten serwis śledzony jest przez doświadczonych rekruterów IT, więc jeśli będziesz cierpliwy pewnego dnia może okazać się iż odezwie się do Ciebie ktoś z ambitnym projektem za „ciekawe” wynagrodzenie. Dodatkowo warto abyś podczas uzupełniania profilu uzupełnił go o takie informacje jak Twoje aktualne CV oraz zrealizowane projekty. To zwiększy szanse na dotarcie do odpowiednich osób z właściwymi projektami.

7. Wyspecjalizowane firmy rekrutacyjne

Istnieje jeszcze jeden sposób – wysłanie swojego CV wraz z listem motywacyjnym do jednej (lub kilku) z firm rekrutacyjnych, działających w obszarze IT. Przykładowo możesz wysłać CV do nas na adres kontakt@talentica.pl, a odpowiedni konsultant skontaktuje się z Tobą i poinformuje co możemy na dany moment Ci zaoferować. Korzystanie z agencji możesz potraktować jako dobry dodatek to wszystkich innych działań. Ten sposób ma tę przewagę, że w przypadku kiedy jesteś w bazie danej agencji, może ona zaproponować Ci nową pracę w każdym momencie, nawet po roku od wysłania do niej Twojego CV. Dzięki temu możesz stale spodziewać się ciekawych ofert, sprofilowanych pod Ciebie i Twoje oczekiwania.

Podsumowanie: istnieje wiele metod na znalezienie ciekawej, dobrze płatnej pracy w sektorze IT. Nie ma jednak złotego środka, a najlepszym sposobem jest skorzystanie ze wszystkich wyżej wymienionych metod jednocześnie. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby zwiększyć zasięg promocji własnej osoby, a tym samym prawdopodobieństwo iż komunikat trafi do osoby poszukującej właśnie Ciebie.

Uważaj! 5 zwrotów, przez które zrazisz do siebie najlepszych specjalistów.
13 Wrz

Uważaj! 5 zwrotów, przez które zrazisz do siebie najlepszych specjalistów.

Rekrutacja to wbrew pozorom bardzo skomplikowany proces. Umiejętne dobranie słów kluczowych, odpowiednia składnia zdań, psychologiczne triki i wiele innych aspektów technicznych, sprawia, że projekt w założeniu prosty może okazać się czymś nieosiągalnym dla przeciętnego rekrutera. Bardzo często jednak świadomość jakich błędów należy unikać w kontakcie z kandydatami, pomaga w lepszym odbiorze komunikatów wysyłanych do potencjalnie zainteresowanych. Poniżej zebraliśmy 5, najważniejszych i najbardziej irytujących naszym zdaniem zwrotów, używanych (niestety nadal dość często) przez dużą część rekruterów.

„Odezwę się do Pana/Pani jak tylko otrzymam odpowiedź od klienta.”

A co jeśli nie otrzymasz? Każesz kandydatowi czekać w nieskończoność, czekając, aż on sam przestanie wyczekiwać na wiadomość od Ciebie ponieważ minęło już dużo czasu i jest szansa, że zapomniał? To jeden z najczęściej popełnianych błędów, który powoduje, że kandydat kolejnym razem będzie mniej chętny do kontaktu z Twoja firmą i z Tobą jako rekruterem. W kontakcie z kandydatem powinieneś wiedzieć kiedy jesteś w stanie udzielić mu odpowiedzi. Działając z konkretnym klientem, powinieneś znać jego kalendarz i to w jakim okresie czasu możesz spodziewać się informacji zwrotnej. Kandydat potrzebuje jasnej informacji kiedy otrzyma wiadomość, jeżeli nie jesteś w stanie określić dokładnego dnia i godziny, operuj na przybliżeniach, ale nigdy nie zostawiaj kandydata w sytuacji gdzie „ma czekać, aż Ty otrzymasz feedback od klienta”.

„Dziękuję za przesłane CV. Czy może mi Pan/Pani powiedzieć trochę więcej o sobie?”

Czego więcej oczekujesz? Czy w przesłanym CV zabrakło konkretnych informacji ważnych dla całego procesu? Rekrutacja, szczególnie na stanowiska techniczne, rządzi się swoimi prawami. Programiści są z reguły osobami, które należą do grona mocno szczegółowych, a więc sami lubią szczegółowe pytania. Zadając jednak tak ogólne pytanie, kandydat może odnieść wrażenie, że ma do czynienia z początkującym i mało doświadczonym rekruterem. To co powinno Cię interesować jako rekrutera to jego doświadczenie, które możesz zobaczyć w CV, umiejętności związane z konkretnymi technologiami, ale nie pytania ogólne, które nie wnoszą nic, a powodują w rezultacie tylko frustrację dla obu stron. Przed samym kontaktem z kandydatem, zrób więc research na jego temat, spróbuj dowiedzieć się jak najwięcej i zadawaj tylko konkretne pytania, które są niezbędne dla powodzenia procesu.

„Dzień dobry, przepraszam, że przeszkadzam, ale poszukuję osoby na stanowisko … ”

Dlaczego na samym wstępie przepraszasz? To by oznaczało, że nie powinieneś pod żadnym pozorem kontaktować się z danym kandydatem ponieważ możesz narazić go na nieprzyjemne sytuacje. Czy faktycznie masz taki zamiar? Jeśli nie, nie ma potrzeby, abyś rozpoczynał konwersację od tak negatywnych zwrotów. Kandydat może odebrać to bardzo źle, sądząc, iż jesteś osobą niedoświadczoną, nie znającą rynku i specyfiki branży oraz mało pewną siebie. Te elementy nie wpłyną pozytywnie na proces rekrutacji. Zamiast takiego zwrotu użyj lepiej sformułowania: „Dzień dobry, mam nadzieję, że dziś ma się Pan/Pani doskonale. Kontaktuję się ponieważ chciałbym z Panem/Panią porozmawiać na temat jednej oferty.”. Taki początek rozmowy jest dużo lepszy i sprawi, że nie będziesz odebrany negatywnie już na samym początku budowania relacji.

„Czy może mi Pan/Pani powiedzieć czym się Pan/Pani zajmuje?”

Jeżeli otrzymałeś CV programisty Java to najprawdopodobniej nie masz do czynienia z pilotem F-16. Oczywiście, jak śpiewała Anita Lipnicka, wszystko się może zdarzyć. Zadawanie jednak takiego pytania z pewnością Ci nie pomoże. To czym zajmuje się kandydat jest wyraźnie napisane w jego CV lub profilu w serwisie społecznościowym. Jeśli potrzebujesz informacji bardziej szczegółowych np. dotyczących technologii, w której obecnie pracuje kandydat, ponieważ jego CV jest nieaktualne lub zawiera niezrozumiałe dla Ciebie kwestie, postaraj się inaczej sformułować swoje pytanie. Skup się na tym czego szuka Twój klient, a jakie mocne strony posiada kandydat. Budując most pomiędzy tymi dwiema potrzebami, sprawisz, że zostaniesz lepiej odebrany w oczach aplikującego.

„Czy uważa Pan, że jest Pan dostatecznie dobry w tej technologii?”

Co oznacza dobry w Twoim rozumieniu? Czy posiadasz od swojego klienta opis konkretnego zagadnienia wraz z kodem źródłowym, z którym powinien zmierzyć się potencjalny kandydat? Jeśli nie, nie zadawaj takich pytań. Powodują, że mocno pogrążasz siebie jako rekruter. Oczywiście, że nie musisz znać się na każdej technologii, szczególnie w jej praktycznym ujęciu, ale powinieneś wiedzieć kogo i do jakiego zadania szukasz. Brak tej fundamentalnej wiedzy skreśla Cię w oczach świadomego kandydata. Kontaktując się z kandydatem i zadając pytania o technologię i to czy jest w niej dostatecznie dobry, powinieneś mieć przygotowany spis konkretnych umiejętności wynikających z danej technologii, które powinien posiadać kandydat, aby móc aplikować na oferowane przez Ciebie stanowisko. Bez konkretów, nie marnuj czasu swojego, ani kandydata.

Podsumowując: bądź konkretny. Nie zadawaj kilka razy tych samych pytań, prowadź wnikliwe notatki dotyczące każdego kontaktu z konkretnym kandydatem. Jeżeli nie potrafisz nad tym zapanować, a na głowie masz dużo projektów, skorzystaj z narzędzi dla rekruterów, których jest całe mnóstwo. Nie obiecuj niemożliwego, jasno określaj terminy feedbacków dla kandydatów, nie pytaj o rzeczy zawarte w CV, precyzuj swoje pytania i wreszcie… nie przepraszaj jeśli nie zrobiłeś nic złego. Kandydaci potrzebują rekruterów i w większości są chętni do rozmów z nimi. Oczekują jednak, że zachowasz klasę i profesjonalizm.

Marketing HR w IT, czyli jak osiągnąć większą skuteczność w poszukiwaniu kandydatów.
06 Wrz

Sposobów na dotarcie do konkretnego grona zainteresowanych kandydatów jest wiele. Nie ma jednak idealnego modelu działania, identycznego dla wszystkich przypadków rekrutacyjnych. Każdy proces powinien być rozpatrywany indywidualnie, a dotarcie do konkretnych specjalistów odpowiednio zaplanowane. W jaki sposób zatem docierać do potencjalnych kandydatów i jakich narzędzi używać?

Na samym początku określ kogo szukasz

Najważniejszym etapem, od którego definitywnie należy wyjść jest określenie profilu idealnego kandydata. Kogo tak naprawdę poszukujemy? W jakiej technologii? Z jakimi cechami osobowościowymi? Czego będziemy wymagać od kandydata? Jakiej wiedzy obligatoryjnie wymagamy, a która jest dla nas skategoryzowana jako „mile widziana”? Pamiętaj, że programiści i inni inżynierowie IT to osoby konkretne, nastawione na jasny przekaz. Nie baw się w opowiadanie niestworzonych historii, a skup się na tym kogo naprawdę poszukujesz. Na tym etapie niezbędna może okazać się narada z innym programistą w zespole, który pomoże w określeniu wymagań. Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania są Ci znane, możesz rozpocząć kolejny etap poszukiwań.

Gdzie szukać konkretnych specjalistów?

Programiści, bez względu na rodzaj technologii, w której się specjalizują, są obecni w takich mediach społecznościowych jak Linkedin, Goldenline czy Facebook. Jeżeli któraś z osób nie posiada konta np. w serwisie Goldenline, istnieje duża szansa, że posiada konto w innym serwisie np. Linkedin. Te 3 główne serwisy są bardzo istotne z punktu widzenia dotarcia do kandydata (wiele osób z branży może tutaj mieć inne zdanie jakoby serwis Goldenline powoli uchodził do lamusa lecz zdania są podzielone). Głównym sposobem wykorzystania w.w. serwisów jest metoda direct search & selection co oznacza bezpośredni kontakt z kandydatami poprzez wysyłanie spersonalizowanych wiadomości. Innym sposobem komunikacji jest wykorzystanie grup dyskusyjnych na portalach społecznościowych, gdzie istnieją specjalne miejsca do zamieszczania ogłoszeń o pracę. Ważnym aspektem w przypadku tej metody jest aktywny kontakt z kandydatami czyli aktywny udział w udzielaniu odpowiedzi na zadane pytania lub komentarze, nawet te będące niewygodnymi. W ostatnim czasie dość popularne stały się również takie serwisy jak Snapchat, Instagram czy Twitter. Ten ostatni szczególnie cenią developerzy i jest to dobre medium (przy zachowaniu odpowiedniej strategii komunikacyjnej) do rekrutacji programistów szczególnie z bardziej odległych zakątków świata.

Czy istnieją inne metody niż media społecznościowe?

Zdecydowanie tak. Dużą popularnością wśród developerów, szczególnie tych młodych stażem, są wszelkiego rodzaju hackathon’y organizowane przez różne firmy lub organizacje, a także cykliczne spotkania o określonej tematyce. Podczas takich eventów warto nawiązać relacje z określonymi osobami, nawet jeśli one same nie zamierzają w najbliższym czasie zmieniać pracy, to jeśli wrażenie jakie uda nam się wywrzeć na potencjalnym kandydacie będzie pozytywne, ten z pewnością poleci nas innej osobie szukającej nowych wyzwań. W całym tym procesie istotne jest jednak budowanie trwałych relacji z każdą zainteresowaną osobą.

Jakie są kolejne kroki?

Gdy znamy już odpowiedni kanał dotarcia do potencjalnego kandydata, należy się zastanowić czy istniejemy w tym kanale lub w jaki sposób go wykorzystujemy. Samo posiadanie konta w serwisie Goldenline czy Linkedin nie wróży nam z góry sukcesu jeżeli nie mamy odpowiedniej strategii. Jej dobranie nie zawsze jest łatwe. Jeżeli nie mamy wewnątrz organizacji odpowiednich kompetencji to warto zasięgnąć rady dobrej agencji marketingowej, która dobierze odpowiednie narzędzia i ustali plan działań w konkretnym medium. Sama wizytówka w konkretnym portalu, nawet jeśli została dobrze zaplanowana również nie jest końcem działań. Social media jak sama nazwa wskazuje to media społecznościowe, a więc należy udzielać się w ważnym dyskusjach branżowych, dzielić się wiedzą pisząc odpowiednie artykuły, posty czy odpowiadając na trudne komentarze. Im wyższa jest nasza aktywność tym większe szanse iż zostaniemy zauważeni. Jeśli już tak się stanie i dobrze się postaraliśmy, może być tylko lepiej.

Dbanie o profesjonalizm

W historii firmy Talentica zdarzały się różne, czasami bardzo ciekawe przypadki gdzie np. programista specjalizujący się we Frontendzie, wytykał błędy związane z niepoprawnym kodowaniem na stronie. Dzięki temu iż każdą uwagę traktowaliśmy jako konstruktywną krytykę, pozwoliło nam to wzbudzić w kandydatach wrażenie, że nie jesteśmy typową firmą handlową, ale organizacją uczącą się i otwartą na opinię innych. Bardzo ważny jest profesjonalizm w działaniu, nie tylko na płaszczyźnie dobrzej zaplanowanej strategii marketingowej lub w social media, ale również tej niskopoziomowej jak odpowiednie przygotowanie technologiczne firmy oraz wysokopoziomowej jak konsultanci budujący trwałe relacje z kandydatami.

Podsumowanie

Sposobów dotarcia do kandydata jest wiele. W powyższych akapitach poruszone zostały najbardziej istotne kwestie związane z tym jak osiągnąć większą skuteczność w poszukiwaniu kandydatów. Metod i narzędzi jest oczywiście dużo więcej. Cechą wspólną każdej strategii jest relacja jaką potrafimy zbudować z konkretnym kandydatem. Każde nasze działanie jest bowiem inwestycją w późniejsze powodzenie nowych przedsięwzięć.