Na co zwracać uwagę przy wyborze agencji pośrednictwa pracy czyli potocznie zwanej agencji rekrutacyjnej?
11 Maj

 

W przypadku dynamicznego rozwoju firmy, a często w sytuacji kiedy nasz wewnętrzny dział HR nie jest w stanie poradzić sobie z ilością potrzebnych do obsadzenia wakatów lub po prostu brakuje na to czasu, warto rozważyć współpracę z agencją pośrednictwa pracy, potocznie zwaną agencją rekrutacyjną lub headhunterską. Dzięki nawiązaniu takiej współpracy możemy odnieść wiele korzyści np. oszczędzić czas swoich pracowników, którzy nie będą zaangażowani w proces rekrutacyjny. Jak wynika z badań Instytutu Saratoga, odejście dobrego pracownika i zastąpienie go nowym może kosztować pracodawcę równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Jeśli chcemy ograniczyć te koszty, warto zgłosić się do profesjonalnej agencji pośrednictwa pracy. Na co należy jednak zwrócić uwagę przy wyborze agencji?

1. Referencje

Istotną rzeczą są same referencje jakie agencja posiada od swoich klientów, ale także od osób, które znalazły pracę dzięki pomocy agencji. Warto poprosić o takie referencje już na samym początku współpracy. Dzięki temu, będziemy wiedzieć czy i jakich klientów posiada agencja oraz jak kandydaci faktycznie wypowiadają się na temat firmy. Warto poprosić również o możliwość rozmowy z osobą zarządzającą agencją, która przybliży w jaki sposób działa agencja oraz jaka jest jej misja i cele.

2. Konkretna specjalizacja

Kluczowym czynnikiem decydującym o podjęciu współpracy jest wąska specjalizacja. Jeżeli agencja specjalizuje się we wszystkich, oznaczać to może, że nie specjalizuje się w niczym. Dużo bardziej komfortową sytuacją jest nawiązanie współpracy z firmą, która posiada wąską specjalizację (np. Talentica.pl posiada wąską specjalizację – IT). Brak specjalizacji oznacza też często brak kompetencji osób zaangażowanych w projekty rekrutacyjne przeprowadzane w ramach działań agencji.

3. Długość trwania procesu

Przed samym podjęciem współpracy, warto dowiedzieć się, jaki jest czas dostarczenia pierwszych, w pełni sprawdzonych i zweryfikowanych kandydatur. Jeśli czas ten jest dłuższy niż 30 dni, może to oznaczać, że agencja ma pełne ręce roboty i nie traktuje klientów indywidualnie. Oczywiście są stanowiska dość specyficzne, wymagające dłuższej analizy konkretnych założeń projektowych, niemniej jednak 30 dni jest wystarczającym okresem w większości przypadków do znalezienia odpowiednich osób. Dodatkowo jeśli agencja karze nam czekać tak długo, może to świadczyć o tym, iż panuje tam bałagan i nie ma czasu na skupianie stuprocentowej uwagi na pojedynczym kliencie.

4. Stosunek kandydatur pozytywnie rozpatrzonych do wysłanych

Bardzo ważne jest także, ile kandydatur agencja nam dostarczyła, a z ilu jesteśmy zadowoleni. Jeśli stosunek ten oscyluje w granicach 70-100%  możemy być zadowoleni (zadowoleniem w tym przypadku jest wstępna akceptacja kandydata i chęć spotkania się z nim). Jeśli jest gorzej, oznacza to często iż kandydaci nie są weryfikowani, a tylko wysyłani prosto z bazy kandydatów danej agencji po uprzedniej zgodzie kandydata. Współpraca tego typu nie daje nam żadnej wartości, a tylko pochłania energię i czas.

5. Gwarancja

Istotnym czynnikiem oraz obowiązkowym zapisem w umowie pomiędzy stronami jest zapis o gwarancji i sposobie jej realizacji. Każda szanująca się agencja pośrednictwa pracy udziela kilkumiesięcznej gwarancji na każdego przedstawionego kandydata, która realizowana jest  w przypadku braku zadowolenia z zatrudnionego dzięki agencji pracownika. Brak zadowolenia może być interpretowany w różny sposób, ale w praktyce oznacza iż pracownik nieustannie zaniedbuje powierzone mu obowiązki, nie wykonuje pracy właściwie, spóźnia się lub pracuje mniej niż powinien. Znane i powszechne są także sytuacje kiedy pracownik po prostu pewnego dnia nie stawia się w pracy bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Ma to miejsce szczególnie tam gdzie pracownicy są pewni swoich umiejętności i nie mają problemów ze znalezieniem pracy. Sama gwarancja realizowana jest zazwyczaj w oparciu o bezpłatne przeprowadzenie kolejnego procesu rekrutacyjnego dla klienta.

6. Cena

Często firmy zwracają uwagę głównie na cenę realizowanej usługi. Ta często okazuje się odbiciem jakości prowadzonej rekrutacji. Jakość kosztuje i musi kosztować, są to naturalne uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne. Na rynku usług rekrutacyjnych i doradztwa personalnego istnieje wiele podmiotów psujących rynek poprzez świadczenie usług o niskiej jakości w bardzo korzystnych cenach. Współprace tego typu kończą się zazwyczaj na jednym zrealizowanym procesie rekrutacyjnym wraz ze zgłoszeniem chęci klienta do przeprowadzenia gwarancji. Warto więc kierować się nie tym jak dużo możemy zaoszczędzić w konkretnej chwili, ale tym jak wiele możemy stracić w przyszłości.

7. Budowa wizerunku pracodawcy oraz profesjonalne podejście

Obowiązkiem każdej agencji jest dbanie o wizerunek pracodawcy oraz profesjonalne podejście zarówno do niego samego jak i przyszłych kandydatów ubiegających się na konkretne stanowisko w jego organizacji. Konsultanci agencji muszą charakteryzować się wysoka empatią, zrozumieniem potrzeb klienta oraz sytuacji, w której się znajduje. Tylko w ten sposób agencja jest w stanie dostarczyć odpowiednie osoby do pracy. Ponadto dobra agencja to organizacja samoucząca się, organizacja inteligentna, która potrafi zarządzać wiedzą i swoimi aktywami. Dzięki temu jej pracownicy dzielą się wiedzą z klientami i analizują proces rekrutacyjny na każdym jego etapie.